13.01.2020
Siden oppstarten 2. mai 2019 og frem til nå, har det skjedd mye i Responssenteret. Alle våre 7 kommuner i Kongsbergregionen har nå overført sine digitale trygghetstjenester til oss.
Arbeidet med dette har vært en stor jobb, som ikke hadde latt seg gjøre uten et godt samarbeid med tjenesten i de forskjellige kommunene.
Her er en liten statusoppdatering, med litt tallmateriale, som beskriver omfanget av hva Responssenteret nå håndterer:
- Det er nå tilknyttet 1474 tjenestemottakere til Responssenteret
- 1310 trygghetsalarmer (enheter) kommuniserer nå med Responssenteret
(I tillegg til trygghetsteknologi, er det også påkoblet brannvarslingssystemer med forskjellige typer sensorteknologi)
Totalt, fra mai 2019 til januar 2020, er det håndtert 51286 varsler.
Bare i desember 2019 kom det inn totalt 11952 alarmer. Disse er fordelt slik:
- 4919 manuelle trygghetsalarmer (assistanse)
- 2002 varsler fra aktivitetssensorer
- 2979 varsler fra dørsensorer
- 1422 varsler fra gulvmattealarmer
- 627 tekniske varsler
Dette betyr at våre helsefaglige operatører, sammen med Responssenterets automatiske systemer, i snitt løser 385 hendelser pr. døgn (ca. 16 hendelser pr. time).